maandag 21 mei 2007

Achterhoofd

Scriptie! Ja ergens blijft dat woord hinderlijk in mijn achterhoofd zitten zeuren, net als het stemmetje dat tegen me zegt dat ik weer eens iets op dit blog moet schrijven. Normaal heb ik daar toch niet zo'n moeite mee, maar ik moet nog zoveel andere dingen deze laatste weken van het schooljaar.

Ik ben ondertussen al wel driftig aan het verzamelen geweest, teksten die ik nog eens denk te kunnen gebruiken, titels van boeken waar ik wat mee heb, of denk straks wat aan te hebben. On Photography van Susan Sontag heb ik inmiddels gelezen, in de Nederlandse uitvoering weliswaar en dat heeft me een keur aan notities opgeleverd. Zoals deze: De naam waaronder Fox Talbot in 1841 patent aanvroeg op zijn fotografisch procédé, was kalotypie [van het Griekse kalos = mooi].) Niemand zal ooit uitroepen: “Wat lelijk! Dat moet ik fotograferen.” Zelfs als iemand dat zou zeggen, zou het alleen maar betekenen: “Ik vind dat lelijke ding …mooi!”

We hebben het vaak over het woord mooi gehad met besprekingen, het was eigenlijk taboe om dat te gebruiken. Toch interessant om het nu in deze context weer tegen te komen.

Waar ik me volgend jaar mee bezig ga houden, weet ik nog niet echt. Er zijn diverse mogelijkheden bij me opgekomen, maar ze zijn niet allemaal even realistisch en uitvoerbaar, ben ik bang. Ik heb tenslotte ook gewoon een baan. Lekker een paar maanden alleen fotograferen zit er echt niet in.

Geen opmerkingen: