donderdag 24 mei 2007

Wat aantekeningen

Waarom het leven sneller gaat als je ouder wordt: Over het autobiografische geheugen/Douwe Draaisma, 2002
Foto omslag: Kors van Bennekom

Kors van Bennekom: doet me denken aan mijn eerste grote fotografie ervaring, groot in beide betekenissen: groot van formaat en grootse fotografie. Wat vond ik deze beelden geweldig en een eye-opener. Gewoon alledaagse beelden van belang voor iedereen. Zo verbaas ik me vandaag de dag nog steeds als ik er op gewezen word dat een persoonlijk verhaal als scriptie, of als onderdeel van je scriptie erg op prijs gesteld wordt.

Beelden over ons alledaagse leven en beelden waaruit positieve verwachtingen spreken zien we niet vaak terug in kranten of op exposities, toch worden ze wel degelijk gefotografeerd.

"Hoe je bent, zo fotografeer je ook.", zegt Eva Besnyö (tijdens het Noorderlicht 1995). Zij is van mening dat het aan de instelling van de fotograaf ligt wat wordt opgemerkt, gefotografeerd en vervolgens getoond aan het publiek. "Vaak is het zo dat je negatieve dingen op moet gaan zoeken. Dat heb ik dus niet gedaan. Men veronderstelt vaak een zekere naïviteit, men denkt dat ik de negatieve kanten niet zie. Maar ik zie ze wel, ik heb ze alleen niet gefotografeerd."

Geen opmerkingen: